Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim
  KURAN ÇALIŞMALARI     SÜNNET-HADİS     İSLAM DÜŞÜNCESİ     HUKUK-İKTİSAT-FIKIH     USÛL-METODOLOJİ     DİNLER TARİHİ     KİTABİYAT  

Arama

M.Beşir Eryarsoy Hocamızla Demokrasi Üzerine Röportaj

Atasoy Müftüoğlu / Tarihsel Zamanları Etkilemek

Kürşad Atalar'la Toshihiko İzutsu ve oryantalistler üzerine...

İnsan ve İstibdâd / Abdurrahmân Kevâkibî

Düşüncenin Okullaştırılması ve 21.Yüzyılda Müslümanların Geleceği / Kürşat Atalar


İngiltere, dostu "Şah"ı neden istememişti?
İngiltere’de birkaç gün önce yayınlanan belgeler İngiltere’nin İran şahı Rıza Pehlevi’yi neden topraklarına sokmak istemediğini ortaya çıkardı.
31/12/2009 / 08:57

İngiltere, İran’da şahın devrildiği dönemde şahın sığınma talebini reddetmişti. Bugün ortaya çıkan çok gizli belgeler, bu reddin gerekçesini açıklıyor. “İran’ın devrik şahının İngiltere topraklarına sokulması İngiltere’nin yeni İslam Cumhuriyeti ile ilişkilerini zora sokacak, dahası bu ilişkilere zarar verecekti.” İşte bu gerekçe, sadık, kadim dostun talebinin geri çevrilmesine yol açtı.

Londra, 70’lerin sonlarında Tahran’da iktidara gelen İslami rejimle ilişkisini gösteren belgeler üzerinden sır perdesini kaldırdı.

Geçtiğimiz Çarşamba günü yayınlanan İngiliz resmi (gizli) belgeleri, İngiltere’nin İran şahını, Tahran’da 1979 yılında iktidarı ele geçiren İslami rejimle ilişkilerinin bozulmaması için topraklarına kabul etmediğini ortaya koydu.

İngiliz makamları, uzun yıllar boyunca desteklediği Şah Muhammed Rıza Pehlevi’ye sığınma izni vermelerinin güvenlik açısından büyük bir risk olacağı ve yeni İran rejimiyle ilişkilerinde gerginliği artıracağını düşündü.

16 Ocak 1979 tarihinde şahın ayrıldığı Tahran’a Şubat 1979’da İslam Cumhuriyeti’ni kurmak üzere Ayetullah Humeyni Fransa’daki sürgününden dönmüştür.

9 Şubat 1979’da ise Şah’a yakınlığıyla bilinen gazeteci Alan Hart, İngiltere Hükümeti başkanlığını arayarak kendilerine Muhammed Rıza Pehlevi’nin Londra’nın güney batısındaki Sevr’deki villasında ikamet etmek istediğini bildirdi.

Gazeteci Hart, hükümet başkanlığından dışişleri bakanlığına yöneltilen mesajın ortaya koyduğu üzere Şah’ın kendisinden İngiltere makamlarıyla resmi olmayan bir şekilde görüşmesini talep etti. Çünkü bu şekilde daimi olarak İngiltere’de kalmasına İngiliz yetkililerin nasıl baktığını sınamak istiyordu.

Bu talebe cevaben dışişleri bakanlığından büyük bir yetkili bu tür bir kararın ilişkileri bozacağını, büyük ihtimalle de ilişkilere zarar vereceğini açıkladı.

Callahan 19 Şubat koşulları hakkındaki notlarında şöyle yazdı : “Şah, İran’da şiddetli bir tartışmaya yol açmış bir kişiliktir. Bu nedenle bu ülkeyle (İran’a işaret ediyor) geleceğimizi düşünmemiz gerekir.

Ancak Thatcher, İngiltere başbakanlığına gelir gelmez Callahan’ın (o dönem İngiltere dışişleri bakanı) konumundan memnuniyetsizliğini dile getirmekte tereddüt etmedi.

Hükümetten dışişleri bakanlığına gönderilen 14 Mayıs tarihli mesajda şöyle deniyor : “Başbakan açık bir şekilde, hükümetin daha önceden İngiltere için değerli ve vefalı bir dost olarak gördüğü bir komutana sığınma izni vermekten aciz kalmasından ötürü derin esef duymaktadır.

Şah, Mısır, Fas gibi bir grup ülke arasında dolaştı. Daha sonra da kanser tedavisi görmek üzere ABD’ye gitti.

Amerika’da ikamet etmesi Tahran’daki Amerikan büyükelçiliğinden öğrenciler tarafından rehinler alınmasına neden oldu. Bu öğrenciler rehinlerin İran’da yargılanmak üzere Şah’la değiş tokuş yapılmasını şart koştu.

Muhammed Rıza Pehlevi 1980 yılında Kahire’de vefat etti.

Defne Bayrak / Timeturk

29 Yorum

Diğer Haberler

Lozan'ın Gerçek Kahramanı Kimdi?

Meğer Asıl "Camiler Kışlamız" Diyen İnönü'ymüş!

Fedakâr Milli Burjuva : Mehmet Nuri Demirağ

Tanıkları, mağdurlarıyla bir zihniyet kodlaması: 12 Eylül

Cumhuriyet Halk Partisi

İngiliz Raporlarıda Resmi Tarihi Yalanlıyor

İsrail'in Katliamları ve "Nakba"

Gadre Uğramışların Tarihi / Bahadır Kurbanoğlu

Askerin Siyaseti İkinci Tanzim Projesi : 12 MART

Bir Devrin Hikayesi : Milli Görüş

Senusilik, Libya ve İnkilap Tarihi / Dr.Mehmet Doğan

Coğrafi Keşiflerin Amacı Neydi?

Bir TC Sembolü Menemen'in Yalan Tarihi

Balfour 93 Yaşında / Dr.Yusuf Rezka

Bir Rüyanın Ardından Gerçekleşen Sessiz Devrimcilik (1)

"Dersim'i vurun" emri M.Kemal'den / M.Armağan

Filistin Tarihinde Kaynak Sorunu

Vaad edilmiş topraklar : FİLİSTİN

İsrail'in Katliamlarla Dolu Tarihi

Bilinmeyen Yönleriyle 27 Mayıs Darbesi

27 Mayıs : Halkı Darbelerle Terbiye Etmenin Başlangıcı

Kemalist/ laik dikta rejimindeki demokrasi oyununun 60.yılında

İnönü'yü Hitler'e ilk benzeten kimdi? / Mustafa Armağan

Haşimoğullarının İslam tarihindeki yeri ve önemi

Harf Devriminin Okur-Yazar Oranına Etkisi Oldu mu?

27 Mayıs Gölgesi : Siyasetsiz Siyaset

"Mamak'ta zorla andımızı okuttular"

Birinci Meclis'in başına neler geldi?

3 Mart Sebebiyle Halifelik Meselesi Yeniden.. / Yrd.Doç.Dr.Ali Duman

Hz.Peygamber 900 Yahudi'nin öldürülmesi emrini vermiş miydi?

Cemal Paşa ve Suriye Olayları

İçimize Sinen İttihatçı Gelenek / Yrd.Doç.Dr.Caner Arabacı

Türkiye'nin 150 yıllık derin iktidarı

Hizipleşmenin Ümmete Maliyeti

Menemen'de resmi tarihin itirafı!

Cemal Paşa'nın Hayatı ve İcraatları

İngiltere, dostu "Şah"ı neden istememişti?

Maraş olaylarının perde arkası!

Türk Hava Kuvvetlerinin Staj Alanı : Kürt İsyanları

"Atatürk tek partiye inanmıştı" Taha Akyol
   
YAZARLAR  

Erhan Koç

Cengiz Duman

Mustafa Büyüksoy

Ömer Faruk Karataş

Adem İnce

Ferhat Özbadem

Nurullah Erkoç

Kalem sûresinde "Bahçe Sahipleri" kıssası
29/01/2014 - 10:36

SÖYLEŞİ  

'Türkiye İslam'ı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslam'laştırmalı' Mevlana Vahiduddin Han

Hindistanlı düşünür ve barış eylemcisi Mevlana Vahiduddin Khan geldiği Türkiye'de Timetürk'ün sorularını cevaplandırdı. Khan: 'Türkiye İslamı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslamlaştırmalı' dedi.

EDİTÖRDEN  

Islah ve İhya : Fikribeyan 3 yaşında

Mümin olmak: Bize bazı belli başlı görevler üstlenmemizi gerektirir. Bu görevler zaman ve şartlar ekseninde Öncül olma yönünden değişiklik gösterir. Çağımız putperestliğinin Doğu. Batı, Asya, Afrika gibi değişik coğrafyalarda değişik tezahürlerini görmemizi ve tahlil etmemizi iletişim araçları vasıtası ile kolayca tahlil etmemizi değerlendirmemizi sağlamaya yönelik ciddi bir iletişim çağı olduğu hesaba katılırsa biz Müslümanların bu iletişimden ve onun getirilerinden faydalarından mesul olduğumuz gerçeğini bize yansıtır.

İKTİBAS  

Prof.Dr.Yasin Aktay

Prof.Dr.Saffet Köse

Prof.Dr.Şinasi Gündüz

M.Beşir Eryarsoy

Prof.Dr.Ahmet Ağırakça

Prof.Dr.Tahsin Görgün

Prof.Dr.İbrahim Sarmış

Prof.Dr.Sönmez Kutlu

Prof.Dr.Hayri Kırbaşoğlu

Muhammed Abid Cabiri

M.Muhtar eş-Şankiti

Dr.Muhammed Ammara

"SÖMÜRGECİLİĞİN KEŞİF YOLU" ORYANTALİZMİN KLASİK SOSYOLOJİYE ETKİLERİ
05/02/2010 - 17:07

VİDEOLAR  

Şehid Seyyid Kutub belgeseli (Video)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (1)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (2)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (3)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (4)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (5)

 
 
Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim

Copyright © 2009 FİKRİ BEYAN
Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır.
İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz