Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim
  KURAN ÇALIŞMALARI     SÜNNET-HADİS     İSLAM DÜŞÜNCESİ     HUKUK-İKTİSAT-FIKIH     USÛL-METODOLOJİ     DİNLER TARİHİ     KİTABİYAT  

Arama

M.Beşir Eryarsoy Hocamızla Demokrasi Üzerine Röportaj

Atasoy Müftüoğlu / Tarihsel Zamanları Etkilemek

Kürşad Atalar'la Toshihiko İzutsu ve oryantalistler üzerine...

İnsan ve İstibdâd / Abdurrahmân Kevâkibî

Düşüncenin Okullaştırılması ve 21.Yüzyılda Müslümanların Geleceği / Kürşat Atalar


Düş Çınarı Nerede? / Sevmekten büyük şiir mi var!
Düş Çınarı, bir edebiyat ocağı olmakla beraber aynı zamanda güzel insanların bir hayâli.. Nurettin Durman’a Düş Çınarı’nı sorduk..
27/04/2010 / 11:43

Düş Çınarı Dergisi 90’ların ikinci yarısında, bugün önemli isimler haline gelen birçok genç kuşak şair ve yazarın ürün yayınladığı bir dergi idi. Kardelen Dergisi çevresinde toplanan merkez ekibin bazılarının bir bakıma ikinci kez dergicilik deneyimi de diyebiliriz Düş Çınarı için. Benim birçok ismi keşfettiğim dergilerden birisidir aynı zamanda. Tabii en önemlisi de Nurettin Durman’ı keşfim…

Düş ÇınarıDüş Çınarı çıkarken, benim toyluğumdan kaynaklanan küçük bir sıkıntı da yaşadık kendisi ile. Ben o vakitler daha yeni yeni ürünler yayınlıyordum dergilerde. Yaşım genç, coşkum aklımın önünde idi belki. Ama Nurettin Abi babacanlığı ve olgunluğu ile beni kavradı, kalbimi iyileştirdi. Yıllar sonra ilk karşı karşıya geldiğimizde de, bir babanın evladını sevecen kolları ile sarmalaması gibi, beni göğsüne bastırdı.

Bir insan bir insanı severse en büyük şiir olur

Bazı dergiler sadece vesiledir. Hayatın, gerçeğin büyük anlamı karşısında sadece bir görev icra ederler. Ben bunu çok sonraları anladım. Bir insanın bir insanı sevmesinden daha büyük bir şiir yoktur. Nurettin Ağabeyi sevdirdi ve tanıttı bana Düş Çınarı. Aramıza bir vesile kıldı. Şimdi gidip dükkânına tıraş olmaktan ve bana ısmarladığı kuru fasulyeden daha kıymetli hiçbir şiir yoktur dünyada benim için. Düş Çınarı Dergisi’ni vesile kılıp bu güzel insanla tekrar sohbet etme imkânı buldum.

Düş Çınarı’nın ismi için denir ki, Nurettin Durman’ın işyerinin önünde bir çınar vardı ve isim buradan hareketle verildi…

Doğrudur. Yaşlı bir çınarımız vardır. Yaşı üç yüz elliden fazladır. Dört yüze yaklaşmaktadır. Ona önce Düş Çınarı adını verdim. Hatta gövdesine bu ismi kazıdım. Sonra dergi çıkarmak fikri aramızda kesinleşince iki isim teklifi oldu. Biri ‘Dört Mevsim’ diğeri ‘Düş Çınarı’. Düş Çınarı ismi benimsendi arkadaşlar arasında.

Nurettim DurmanDüş Çınarı’nın çıkışı nasıl oldu? Kim ve kimler ile beraber oluşturdunuz dergiyi?

Kendi aramızda uzun bir süre dergi çıkarma temrinleri yaptık. Nasıl yapalım, nasıl edelim diye düşüncelere daldık. Başta İbrahim Paşalı’nın büyük yüreklendirmeleri oldu. Mürsel Sönmez, Süleyman Çelik, Hüseyin Akın, Arif Dülger, Ahmet Veske derken, ‘bismillah’ deyip işe koyulduk. Düş Çınarı dergisi böylece edebiyat dünyasına merhaba dedi. İki aylık bir dergi ve ancak 18 sayılık bir zaman dilimi…

Dergicilik tarihimiz dikkate alındığında Düş Çınarı kendisini nasıl bir dergicilik geleneğine yaslar? Hangi dergi ve dünya tasavvurlarının devamı olduğunu düşünür?

Gelenek bellidir: İslamcı bir duruş… Has bir edebiyat… Mehmet Akif, Necip Fazıl, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil, Cahit Zarifoğlu ve böylece gelişir süreç ve böylece devam eder.

1990’ların bir dergisi olarak Düş Çınarı, edebiyat ortamına hangi gerekçeler ile dâhil oldu?

Doğrusu öyle ah vah edecek bir gerekçemiz, büyük idealler kotaracak düşüncemiz yoktu. Tek gerekçemiz; daha önce çıkardığımız Kardelen Dergimiz kapanmıştı ve bizler dergisiz kalmıştık. Eh tabii dergisiz kalmak çok zor bir süreçtir. Kardelen Dergisi’nden ayrı olarak daha olgun bir dergi çıkarmaktı niyetimiz. Daha seçici ve daha sakin bir dergi…

O dönem çıkan bazı dergiler divan şiirini önemsediklerini çeşitli vesilelerle belli ediyorlardı. Siz de mesela hemen her sayıya böyle bir örnek ile başlıyordunuz. Neler idi Düş Çınarı’nı bu şiir geleneğini önemsemeye iten saikler?

Divan edebiyatı müthiş bir dünyayı temsil ediyor. Ona bir edebiyat dergisi olarak bigâne kalmak olmazdı tabi. O bizim kadim ve yaşayacak olan kıymetlimiz idi. Geçmişimizi inkâr etmeyen bir düşüncenin şairleri ve yazarları olarak zaten divan şiirine ilgimiz olacaktı. Bir imkân olarak da o metinleri hazırlayan değerli bir araştırmacı yazarımız vardı. Ahmet Özalp kardeşimiz metinleri seçiyor ve yayınlıyorduk. 

Nurettim Durman ve Hüseyin Akın

Aynı zamanda geleneksel Kürt şiirinden de çeviriler yayınlıyordunuz. Sizin dışınızda belki çok nadir dergide gözleniyordu bu tür çeviriler. Bu mesele üzerine konuşalım biraz...

Öncelikle çok geniş olan edebiyat âlemini görebilmek ve tabii ki bunun devamında görünür kılmak. Derginin yayın çizgisindeki amaçlardan biri de; nerede bir Müslüman şair ve yazar varsa onunla bir şekilde temasa geçmek, ürünlerini yayımlamak; yaşıyor veya yaşamıyorsa, dili Türkçe değilse eserlerini Türkçeye çevirip yayımlamak ve edebiyat dünyasını haberdar etmek. Bu amacımızı maalesef layıkıyla uygulama alanına koyamadık.

Düş Çınarı’nı kapanmaya götüren süreç nasıl gelişti? Hangi gerekçeler ile yayınına son verdi derginiz?

Bir takım hoşnutsuzluklar oldu yayın kurulunda ve basit anlaşmazlıklar yüzünden dergi kapandı.

14 Yorum

Diğer Haberler

KUR'AN'SIZ HAVA SAHASI YOKTUR!

Köklü Değişim : Afganistan

Vuslat Dergisi : Dikkat Misyoner var!

Geleceksin biliyorum...

Din ve Devlet birbirinden ayrılamaz!

Egemen Söyleme Karşı Eleştirel tanıklığın Şairi : Nizâr Kabbânî

Yaz Kızım!

Bir Müslüman Neden Sanat Yapar?

"La"sız Din Projesi : Ilımlı İslam / Basiret Dergisi

Seksenli Yıllarda Türk Romanı ve Post Modern Eğilimler

Üstad-ı Şeydadır HUSEYN!-1 / Muhammed Can

Birden o göründü merdivenlerde!

Dikenler ve Zincirler / Faruk Karataş

Düş Çınarı Nerede? / Sevmekten büyük şiir mi var!

Yusuf Hayaloğlu : Dur... Ağlama gözlerim!

Rasim Özdenören ve Ruhun Dirilişi

Filistin'i en iyi anlatan çizgiroman

Özgürlük Kaybı / Cemal Şakar

Tanzimat muhalifi bir şair : Seyranî

İmam Maturidi ve Maturidilik Özel sayısı / Hikmet Yurdu Dergisi

Edebiyatın Mikro-Kozmik Dünyası / Cemal ŞAKAR

Bir Said-i Nursi Hikayesi

Nefesinizi tutun "Ayraç" yayına başladı!

Cemal Şakar'la Yazı/n,Sanat Kuramı ve Hayat Üzerine

Kürt Sorununda Yol Ayrımı / Haksöz Dergisi

Bir Kurucu Akıl Olarak Yahya Kemal

Özgün Düşünce "Demokrasi,Cumhuriyet ve Otokrasi"yi sorguluyor!

Yabancılaşmanın Zevali / Cemal Şakar

Kutsal Sanatın Dünyeviliği / Cemal Şakar

Özgün İrade'den okuyucularına sürpriz!

"Genelkurmay Mızrağı Hukuk Çuvalına Sığmaz"

Dizilerin Toplum Üzerindeki Etkileri

Mehmet Akif Ersoy Türkçü mü oldu?

Abdulaziz Tantik, Cahit Zarifoğlu'nun anlattı!..

Prof.Dr.Hamdi Döndüren : Şiir var!

Umran, Umran kavramının mucidini işledi

Ali Şeriati bizi rahatsız eder mi?

Düşünce dergisinde bir öykü
   
YAZARLAR  

Erhan Koç

Cengiz Duman

Mustafa Büyüksoy

Ömer Faruk Karataş

Adem İnce

Ferhat Özbadem

Nurullah Erkoç

Kalem sûresinde "Bahçe Sahipleri" kıssası
29/01/2014 - 10:36

SÖYLEŞİ  

'Türkiye İslam'ı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslam'laştırmalı' Mevlana Vahiduddin Han

Hindistanlı düşünür ve barış eylemcisi Mevlana Vahiduddin Khan geldiği Türkiye'de Timetürk'ün sorularını cevaplandırdı. Khan: 'Türkiye İslamı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslamlaştırmalı' dedi.

EDİTÖRDEN  

Islah ve İhya : Fikribeyan 3 yaşında

Mümin olmak: Bize bazı belli başlı görevler üstlenmemizi gerektirir. Bu görevler zaman ve şartlar ekseninde Öncül olma yönünden değişiklik gösterir. Çağımız putperestliğinin Doğu. Batı, Asya, Afrika gibi değişik coğrafyalarda değişik tezahürlerini görmemizi ve tahlil etmemizi iletişim araçları vasıtası ile kolayca tahlil etmemizi değerlendirmemizi sağlamaya yönelik ciddi bir iletişim çağı olduğu hesaba katılırsa biz Müslümanların bu iletişimden ve onun getirilerinden faydalarından mesul olduğumuz gerçeğini bize yansıtır.

İKTİBAS  

Prof.Dr.Yasin Aktay

Prof.Dr.Saffet Köse

Prof.Dr.Şinasi Gündüz

M.Beşir Eryarsoy

Prof.Dr.Ahmet Ağırakça

Prof.Dr.Tahsin Görgün

Prof.Dr.İbrahim Sarmış

Prof.Dr.Sönmez Kutlu

Prof.Dr.Hayri Kırbaşoğlu

Muhammed Abid Cabiri

M.Muhtar eş-Şankiti

Dr.Muhammed Ammara

"SÖMÜRGECİLİĞİN KEŞİF YOLU" ORYANTALİZMİN KLASİK SOSYOLOJİYE ETKİLERİ
05/02/2010 - 17:07

VİDEOLAR  

Şehid Seyyid Kutub belgeseli (Video)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (1)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (2)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (3)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (4)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (5)

 
 
Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim

Copyright © 2009 FİKRİ BEYAN
Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır.
İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz