Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim
  KURAN ÇALIŞMALARI     SÜNNET-HADİS     İSLAM DÜŞÜNCESİ     HUKUK-İKTİSAT-FIKIH     USÛL-METODOLOJİ     DİNLER TARİHİ     KİTABİYAT  

Arama

M.Beşir Eryarsoy Hocamızla Demokrasi Üzerine Röportaj

Atasoy Müftüoğlu / Tarihsel Zamanları Etkilemek

Kürşad Atalar'la Toshihiko İzutsu ve oryantalistler üzerine...

İnsan ve İstibdâd / Abdurrahmân Kevâkibî

Düşüncenin Okullaştırılması ve 21.Yüzyılda Müslümanların Geleceği / Kürşat Atalar


"Mamak'ta zorla andımızı okuttular"
Yaşar Okuyan'ın bir ucu 1960'lara bir ucu günümüze uzanan 12 Eylül anıları, 'sancılı yıllar'ı hiç bitmeyen Türkiye'nin yakın geçmişine tutulan ışığı zayıf titrek bir fener gibi...
04/05/2010 / 11:31

ahçelievler’de ilkokula gidiyordu. Bilge o sene birinci sınıfa başlayacaktı. Kafama bir kasket takıp okula gittim. Dışarıdan Bilge’nin ilk gününü izledim. Türkeş teslim olduğu için biraz daha rahat hareket ediyordum. Bilge önlüğünü giymiş nasıl da heyecanlıydı. (...) Biraz uzaktan izliyorsun ama çocuğun bunu bilmiyor. Okul ‘Türküm Doğruyum Çalışkanım’la başladı. Baktım kızlarım da ‘Andımız’ı söylüyorlar. O sabah, bir müddet sonra beni de böğürterek Mamak’ta aynı ‘Andımız’ı söyleteceklerinden habersizdim tabii. Bilge ve Ülkü ‘Andımız’ı tıpkı benim onları dinlediğim gibi Mamak’ta benden dinlediler. Ama bir farkla ben onları gülümseyerek izliyordum, iki çocuk ise ben bunu söylerken korku içinde gözlerime bakıyorlardı.”
Sene 1980, aylardan eylül, darbe olmuş ve MHP’nin o dönemdeki en önemli isimlerinden biri olan Genel Sekreter Yardımcısı Yaşar Okuyan, hakkında yakalama emri çıkarılmıştır.
Okuyan’ın O Yıllar adlı anılarının en etkileyici bölümlerinden biri bu.

Anı ve savunma

Rousseau’nun İtiraflar’ından Mustafa Kemel’in Nutuk’una kadar istisnasız her anı bir savunmadır aynı zamanda. Okuyan’ın kitabında bu fazlasıyla kendini hissettiriyor. 1960’lı yılların ortasından itibaren anlatmaya başlıyor. Sokakların kana bulunduğu dönemlere ait bu anılar fazla steril olmuş nedense. ‘Analiz’ başlıklı son bölümde, “Yaşanan, anlatılmayan, daha çok detay var. Yaşanan bazı önemli konuları şu anda kamuoyuyla paylaşmanın doğru olmadığını düşünüyorum. Belki ileride bazıları anlatılabilir. Bazılarınınsa benimle mezara kadar gitmesi gerektiğini söyleyebilirim” diyor Okuyan. Ah şu kamuoyu!.. Neden daima hazır olmaz ki, her şeyi duymaya... Tamam mahremi anlarım da ‘mezara kadar götürülen’ler hatırat mahkemesinde üstü örtülen aleyhte deliller midir yoksa? Tehlikeli bir iş anı kitabı eleştirmek; bu yazım da bir yargılamaya dönüveriyor kolayca.
Kitabın başlarında ‘Üstat’ Necip Fazıl’ın Çiftehavuzlar’daki ‘köşke benzeyen’ evine yaptığı ziyarette uğradığı hayal kırıklığını anlatıyor Okuyan ve şunları ekliyor: “Artısıyla eksisiyle, eleştirilebilecek tarafları olsa da hayatımı iki insan derinden etkilemiştir: Biri üstat diğeri de yıllarca vatan haini olarak suçladığım Nazım Hikmet. İki ismin özellikle şiirleri ruhumda iz bırakmıştır. Nazım’ı keşfetmem ise elbette o yıllardan (1960’lar) çok sonra olmuştur.”

Erdal Eren’in idamı

Yazarımız darbeden yaklaşık bir ay sonra Taha Akyol ve Ahmet Hamdi Ayan’la birlikte teslim olmuştur. Kirazlıdere Dil Okulu’ndaki günler nispeten rahattır. Ama Okuyan rahat durmaz ve Mamak cehenneminin kapıları aralanır. Şunları aktarıyor: “Darbe olduğunu ben aslında Mamak’ta anladım. (...) Sabaha karşı hepimizi bağırarak uyandırdılar. 17 yaşındaki Erdal Eren’i gözümüzün önünden geçirip astılar. (...) Bir yandan da ‘Kalkın lan! Sizin de sonunuz böyle olacak’ diye bağırıyorlardı. Askerlerin arasında yürüyüşünü hâlâ unutamıyorum. (...) Bizden önce yanımızda kalan ülkücü bir genç için ‘Kendini astı’ diye tutanak tuttular. Ne kadar doğruydu, belli değildi. Çünkü orada bir insanın intihar etmesi imkansızdı. O imkân olsa zaten ben kendimi asardım.”
Ve o ünlü cezaevi komutanı Albay Recai Tetik: “Gaddar insanlıktan nasibini almamış bir adamdı. O dönem cezaevinde üçü sol görüşlü, ikisi sağ görüşlü beş kişiyi döverek öldürttüğü iddiaları vardı.”
Okuyan’a göre solcu-sağcı ayrımının bittiği yerdir Mamak: “Hücreler o kadar karanlıktı ki sadece seslerden ne olup bittiğini çıkarabiliyorduk. Galiba yakınlarda bir yerde sol görüşlü kızları tutuyorlardı. Bir gece yarısı derinden bir türkü duydum. Kızlardan biri söylüyordu. O söyledikçe ben ağladım. Sadece ben mi? Anladım ki bütün hücreler o türküyle ağlıyordu.”
İşte güler misin ağlar mısın bir anektod daha: “Arada bir erler bize ders çalıştırıyordu. Atatürk ilke ve inkılaplarını okutuyorlardı mesela. (...) Sorulardan biri şuydu: ‘Atatürk kaç yılında padişah oldu?’ Diğeri ‘1946’ diye cevaplıyordu. Kitabı okuyan ‘Doğru mu lan?’ diye soruyordu. Öteki de ‘Evet’ cevabını veriyordu.”

Erdoğan’ın gizli görüşmesi

Yaklaşık iki yıl tutuklu kaldıktan sonra tahliye olan Okuyan ilginç bir ayrıntıya da işaret ediyor: “MHP’nin tüm Genel İdare Kurulu, üyeleri bizzat Kenan Evren’in talimatıyla gözaltına alınıp tutuklanırken ve mahkemede yargılanırken bir tek MHP GİK üyesi ve Ankara Milletvekili İhsan Karaçam’ın bu işlemlerden muaf tutulması hem ilginç hem de ibret vericidir. ... Üç-dört sene önce, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın bu şahısla İstanbul’da gizlice ve başbaşa bir görüşmesi gündeme geldi. Bu da ilgimi çekti.”
Okuyan tahliye olduktan sonra Yüksel Caddesi’nde Mülkiyelilir Birliği’nin önünden geçerken Uğur Mumcu seslenir kendisine ve tavuk, pilav ve salata ısmarlar. Önceki yıllarda sık sık görüştüğü Örsan Öymen de ‘Sevimli Göbels’ lakabını takmıştır ona.

Komünist kardeş

Okuyan’ın kardeşine ilişkin anlatımları da ilgi çekici: Arif Okuyan ya da daha sonra ve bugün de kullandığı soyadla Arif Ekim. Cemil Meriç’in asistanlığını yapmış okumaya düşkün bir genç. Önce İslami sosyalizmle ilgilenmiş, daha sonra Yaşar Okuyan’ın deyişiyle ‘İslam bölümü gitmiş sosyalizmi kalmış ‘Faşist bir ağabeyin kardeşi olarak anılmaktan utandığından’ 1978 yılında mahkeme kararıyla ‘Ekim’ soyadını almış Ürün Yayınları’nın başında bir TKP’li. 70’li yıllarda ayrılan hayat çizgileri 90’lı yıllarda Yaşar Okuyan’ın Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yaptığı ANAP’ta tekrar kesişmiş. Ancak bu süreç pek ayrıntılı anlatılmıyor kitapta.

Evren ve AKP

Kitabın son bölümünde Okuyan 12 Eylül’ü günümüzle şöyle ilintilendiriyor: “12 Eylül büyük bir ABD projesi olarak önümüzdedir. Projeyle bir yol haritası çizilmiş. 2002 yılı sonundan itibaren AKP bunun bir sonucu olarak iktidara gelmiştir. (...) Sayın Abdullah Gül’ün Cumhurbaşkanlığı Köşkü’nde Kenan Evren’i ağırlaması (Okuyan da bakanken makamında Evren’i ağırlamıştır), Başbakan Erdoğan’ın hemen o günlerde Kenan Evren’le nikah şahitliği yapması, Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç’ın sık sık Evren’le buluşup törenlerde birlikte görüntü vermesi acaba tesadüf müdür?”
Okuyan’ın kitabı anılarla sınırlı değil; yarıya yakını ‘Ülküdaş’ diye hitap ettiği Nuray hanıma Mamak’tan gönderdiği mektuplarla ‘Belgeler’e ayrılmış. Belgeler başlıklı bölümde yer alan materyallerin tamamına yakını meraklısının küçük bir araştırmayla ulaşabileceği dokümanlar. ‘Mektuplar’sa bir gün yayımlamak saikiyle yazıldığı her kelimesinden belli, esprileri bile soğuk metinler.
Dil bilgisini, dil yanlışlarıyla uğraşmayı hiç sevmem ama bu notu düşmekten kendimi alıkoyamıyorum. Kitap boyunca -de ve -da eklerinin neredeyse tamamı -ki eklerininse önemli bir bölümü yanlış yazılmış. Yeni baskısı yapılırsa uzman bir tashih erbabının okumasında hayli fayda var.

O YILLAR
12 Eylül’den Anılar, Mektuplar ve Belgeler
Yaşar Okuyan
Doğan Kitap
2010, 390 sayfa, 20 TL.

Kaynak: Radikal

43 Yorum

Diğer Haberler

Lozan'ın Gerçek Kahramanı Kimdi?

Meğer Asıl "Camiler Kışlamız" Diyen İnönü'ymüş!

Fedakâr Milli Burjuva : Mehmet Nuri Demirağ

Tanıkları, mağdurlarıyla bir zihniyet kodlaması: 12 Eylül

Cumhuriyet Halk Partisi

İngiliz Raporlarıda Resmi Tarihi Yalanlıyor

İsrail'in Katliamları ve "Nakba"

Gadre Uğramışların Tarihi / Bahadır Kurbanoğlu

Askerin Siyaseti İkinci Tanzim Projesi : 12 MART

Bir Devrin Hikayesi : Milli Görüş

Senusilik, Libya ve İnkilap Tarihi / Dr.Mehmet Doğan

Coğrafi Keşiflerin Amacı Neydi?

Bir TC Sembolü Menemen'in Yalan Tarihi

Balfour 93 Yaşında / Dr.Yusuf Rezka

Bir Rüyanın Ardından Gerçekleşen Sessiz Devrimcilik (1)

"Dersim'i vurun" emri M.Kemal'den / M.Armağan

Filistin Tarihinde Kaynak Sorunu

Vaad edilmiş topraklar : FİLİSTİN

İsrail'in Katliamlarla Dolu Tarihi

Bilinmeyen Yönleriyle 27 Mayıs Darbesi

27 Mayıs : Halkı Darbelerle Terbiye Etmenin Başlangıcı

Kemalist/ laik dikta rejimindeki demokrasi oyununun 60.yılında

İnönü'yü Hitler'e ilk benzeten kimdi? / Mustafa Armağan

Haşimoğullarının İslam tarihindeki yeri ve önemi

Harf Devriminin Okur-Yazar Oranına Etkisi Oldu mu?

27 Mayıs Gölgesi : Siyasetsiz Siyaset

"Mamak'ta zorla andımızı okuttular"

Birinci Meclis'in başına neler geldi?

3 Mart Sebebiyle Halifelik Meselesi Yeniden.. / Yrd.Doç.Dr.Ali Duman

Hz.Peygamber 900 Yahudi'nin öldürülmesi emrini vermiş miydi?

Cemal Paşa ve Suriye Olayları

İçimize Sinen İttihatçı Gelenek / Yrd.Doç.Dr.Caner Arabacı

Türkiye'nin 150 yıllık derin iktidarı

Hizipleşmenin Ümmete Maliyeti

Menemen'de resmi tarihin itirafı!

Cemal Paşa'nın Hayatı ve İcraatları

İngiltere, dostu "Şah"ı neden istememişti?

Maraş olaylarının perde arkası!

Türk Hava Kuvvetlerinin Staj Alanı : Kürt İsyanları

"Atatürk tek partiye inanmıştı" Taha Akyol
   
YAZARLAR  

Erhan Koç

Cengiz Duman

Mustafa Büyüksoy

Ömer Faruk Karataş

Adem İnce

Ferhat Özbadem

Nurullah Erkoç

Kalem sûresinde "Bahçe Sahipleri" kıssası
29/01/2014 - 10:36

SÖYLEŞİ  

'Türkiye İslam'ı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslam'laştırmalı' Mevlana Vahiduddin Han

Hindistanlı düşünür ve barış eylemcisi Mevlana Vahiduddin Khan geldiği Türkiye'de Timetürk'ün sorularını cevaplandırdı. Khan: 'Türkiye İslamı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslamlaştırmalı' dedi.

EDİTÖRDEN  

Islah ve İhya : Fikribeyan 3 yaşında

Mümin olmak: Bize bazı belli başlı görevler üstlenmemizi gerektirir. Bu görevler zaman ve şartlar ekseninde Öncül olma yönünden değişiklik gösterir. Çağımız putperestliğinin Doğu. Batı, Asya, Afrika gibi değişik coğrafyalarda değişik tezahürlerini görmemizi ve tahlil etmemizi iletişim araçları vasıtası ile kolayca tahlil etmemizi değerlendirmemizi sağlamaya yönelik ciddi bir iletişim çağı olduğu hesaba katılırsa biz Müslümanların bu iletişimden ve onun getirilerinden faydalarından mesul olduğumuz gerçeğini bize yansıtır.

İKTİBAS  

Prof.Dr.Yasin Aktay

Prof.Dr.Saffet Köse

Prof.Dr.Şinasi Gündüz

M.Beşir Eryarsoy

Prof.Dr.Ahmet Ağırakça

Prof.Dr.Tahsin Görgün

Prof.Dr.İbrahim Sarmış

Prof.Dr.Sönmez Kutlu

Prof.Dr.Hayri Kırbaşoğlu

Muhammed Abid Cabiri

M.Muhtar eş-Şankiti

Dr.Muhammed Ammara

"SÖMÜRGECİLİĞİN KEŞİF YOLU" ORYANTALİZMİN KLASİK SOSYOLOJİYE ETKİLERİ
05/02/2010 - 17:07

VİDEOLAR  

Şehid Seyyid Kutub belgeseli (Video)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (1)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (2)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (3)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (4)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (5)

 
 
Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim

Copyright © 2009 FİKRİ BEYAN
Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır.
İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz