Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim
  KURAN ÇALIŞMALARI     SÜNNET-HADİS     İSLAM DÜŞÜNCESİ     HUKUK-İKTİSAT-FIKIH     USÛL-METODOLOJİ     DİNLER TARİHİ     KİTABİYAT  

Arama

M.Beşir Eryarsoy Hocamızla Demokrasi Üzerine Röportaj

Atasoy Müftüoğlu / Tarihsel Zamanları Etkilemek

Kürşad Atalar'la Toshihiko İzutsu ve oryantalistler üzerine...

İnsan ve İstibdâd / Abdurrahmân Kevâkibî

Düşüncenin Okullaştırılması ve 21.Yüzyılda Müslümanların Geleceği / Kürşat Atalar


Haşimoğullarının İslam tarihindeki yeri ve önemi
Haşimi ailesi Bizans'la ticari antlaşma imzaladı, mali zorluklar ve kıtlık nedeniyle yaşanan toplu intiharların önüne geçildi
12/05/2010 / 16:16

Adnâniler kavminden gelen Kureyş kabilesinin, önemli bir kolu da Haşimoğullarıydı.

Hz. Muhammed’in dedesinin babası olan Haşim(m.464), Mekke’de yaptığı önemli işler dolayısıyla zaman içinde kavminde saygınlık kazandı ve mühim bir şahsiyet oldu. Böylelikle Peygamber efendimizin de mensubu olduğu sülale zamanla onun adını aldı.

Haşim’in yapmış olduğu birçok hizmet olmasının yanı sıra içlerinden en önemlisi Bizans’la imzaladığı ticari antlaşmadır. Bu sayede sülalesi itifad geleneğini uygulamak zorunda kalmadı. Mekke’de o dönemde yaşanılan mali zorluklar ve kıtlık yılları nedeniyle bazı aileler ‘itifad’ adı verilen toplu intihar kararı alıyorlardı. Buna göre Mekke’de ekonomik durumu kötüye giden aile reisi, ev halkını bir çadıra toplardı. Ölmeyi zillet içinde yaşamaya tercih eden bu insanlar günlerce çadırlarında ölümü beklerdi ve ailece intihar ederdi.

Haşim zamanında Mahzumîler de itifat yapmayı istediler. Ancak feraset sahibi olan Haşim diğerleri gibi davranmayıp kıtlığı ve yarattığı sonuçları bertaraf edebilmek için çözüm yolları aradı. Bu dönemde Haşim’in Bizans ile yaptığı ticari antlaşma (ilaf ) sayesinde Mekke halkı açlıktan kurtuldu. Bizans’ın mallarını taşıma, satma vb. hususlarda yapılan antlaşma sayesinde Mekke’de ticaret canlandı, ihracat arttı. Böylece halk yeni geçim kapıları elde etti ve kıtlık kısa bir süre içinde ortadan kalktı.

ZEMZEM KUYUSU BULUNDU

Haşim’in oğlu Abdulmuttalib’in (ö.580) de Mekke’ye önemli hizmetleri oldu. Huzaa ve Cürhüm kabileleri arasındaki mücadeleyi kaybeden Cürhümler, Mekke’den ayrılırken zemzem kuyusunu içine iki altın geyik ve bazı değerli eşyalarını koyarak tamamen kapattılar. Bu dönemden sonra yaklaşık iki asırdır kayıp olan zemzem kuyusunu Abdulmuttalib buldu. İçindeki altın geyikleri çıkarttırarak Kâbe’nin kapısına işleme yaptırdı.

Zemzem kuyusunun bulunması hacıların su ihtiyacını karşılama görevini yürüten Haşimoğullarının hem işini kolaylaştırdı hem de Kureyş kabilesin saygınlığını arttırdı.

Abdulmuttalib’in, zemzem kuyusunu bulması, fil vakasındaki başarısı, dönemin Medine hükümdarı ile iyi ilişkiler içinde olması Kureyş kabilesinde daha çok güvenilirlik kazanmasını da sağladı.

Aynı zamanda Abdulmuttalib Kureyş’in saygı duyduğu bir kişi olarak Sîkaye ve Rîfade görevlerini de yürüttü.

Haşimoğuları Mekke’de sadece siyasi ve ticari başarılarıyla ön plana çıkmamıştır. Aynı zamanda içinde birçok şairin ve entelektüelin olması sebebiyle de Mekke’de tanınan bir sülale konumundadır.

Hz Muhammed’in Haşimoğulları gibi güçlü bir sülaleden geliyor olması, bu sülalenin Kureyş kabilesi içinde sahip olduğu önem ve saygınlık, Peygamberin Risâleti döneminde, Mekkeli müşriklere karşı Müslümanların yapmış olduğu direnişi destekleyen unsurlardan birisi olmuştur. Ailesindeki her kes Hz. Muhammed’in peygamberliğini kabul etmese de, kavmiyetçiliklerinden ötürü içlerinden Hz. Muhammed’i destekleyenler de oldu.

Özellikle amcası Ebu Talib’in Peygambere vermiş olduğu destek sayesinde müşrikler, yapmış oldukları zulüm ve işkenceye rağmen daha ileri gitme hususunda mecburi bir otokontrol oluşturmak zorunda kaldı. Böylelikle tebliğ doğal sürecine devam edebildi ve başka coğrafyalarda yaşayan insanlara da ulaşabildi.

 

Dünya Bülteni/Tarih Servisi

26 Yorum

Diğer Haberler

Lozan'ın Gerçek Kahramanı Kimdi?

Meğer Asıl "Camiler Kışlamız" Diyen İnönü'ymüş!

Fedakâr Milli Burjuva : Mehmet Nuri Demirağ

Tanıkları, mağdurlarıyla bir zihniyet kodlaması: 12 Eylül

Cumhuriyet Halk Partisi

İngiliz Raporlarıda Resmi Tarihi Yalanlıyor

İsrail'in Katliamları ve "Nakba"

Gadre Uğramışların Tarihi / Bahadır Kurbanoğlu

Askerin Siyaseti İkinci Tanzim Projesi : 12 MART

Bir Devrin Hikayesi : Milli Görüş

Senusilik, Libya ve İnkilap Tarihi / Dr.Mehmet Doğan

Coğrafi Keşiflerin Amacı Neydi?

Bir TC Sembolü Menemen'in Yalan Tarihi

Balfour 93 Yaşında / Dr.Yusuf Rezka

Bir Rüyanın Ardından Gerçekleşen Sessiz Devrimcilik (1)

"Dersim'i vurun" emri M.Kemal'den / M.Armağan

Filistin Tarihinde Kaynak Sorunu

Vaad edilmiş topraklar : FİLİSTİN

İsrail'in Katliamlarla Dolu Tarihi

Bilinmeyen Yönleriyle 27 Mayıs Darbesi

27 Mayıs : Halkı Darbelerle Terbiye Etmenin Başlangıcı

Kemalist/ laik dikta rejimindeki demokrasi oyununun 60.yılında

İnönü'yü Hitler'e ilk benzeten kimdi? / Mustafa Armağan

Haşimoğullarının İslam tarihindeki yeri ve önemi

Harf Devriminin Okur-Yazar Oranına Etkisi Oldu mu?

27 Mayıs Gölgesi : Siyasetsiz Siyaset

"Mamak'ta zorla andımızı okuttular"

Birinci Meclis'in başına neler geldi?

3 Mart Sebebiyle Halifelik Meselesi Yeniden.. / Yrd.Doç.Dr.Ali Duman

Hz.Peygamber 900 Yahudi'nin öldürülmesi emrini vermiş miydi?

Cemal Paşa ve Suriye Olayları

İçimize Sinen İttihatçı Gelenek / Yrd.Doç.Dr.Caner Arabacı

Türkiye'nin 150 yıllık derin iktidarı

Hizipleşmenin Ümmete Maliyeti

Menemen'de resmi tarihin itirafı!

Cemal Paşa'nın Hayatı ve İcraatları

İngiltere, dostu "Şah"ı neden istememişti?

Maraş olaylarının perde arkası!

Türk Hava Kuvvetlerinin Staj Alanı : Kürt İsyanları

"Atatürk tek partiye inanmıştı" Taha Akyol
   
YAZARLAR  

Erhan Koç

Cengiz Duman

Mustafa Büyüksoy

Ömer Faruk Karataş

Adem İnce

Ferhat Özbadem

Nurullah Erkoç

Kalem sûresinde "Bahçe Sahipleri" kıssası
29/01/2014 - 10:36

SÖYLEŞİ  

'Türkiye İslam'ı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslam'laştırmalı' Mevlana Vahiduddin Han

Hindistanlı düşünür ve barış eylemcisi Mevlana Vahiduddin Khan geldiği Türkiye'de Timetürk'ün sorularını cevaplandırdı. Khan: 'Türkiye İslamı sekülerleştirmemeli, sekülerliği İslamlaştırmalı' dedi.

EDİTÖRDEN  

Islah ve İhya : Fikribeyan 3 yaşında

Mümin olmak: Bize bazı belli başlı görevler üstlenmemizi gerektirir. Bu görevler zaman ve şartlar ekseninde Öncül olma yönünden değişiklik gösterir. Çağımız putperestliğinin Doğu. Batı, Asya, Afrika gibi değişik coğrafyalarda değişik tezahürlerini görmemizi ve tahlil etmemizi iletişim araçları vasıtası ile kolayca tahlil etmemizi değerlendirmemizi sağlamaya yönelik ciddi bir iletişim çağı olduğu hesaba katılırsa biz Müslümanların bu iletişimden ve onun getirilerinden faydalarından mesul olduğumuz gerçeğini bize yansıtır.

İKTİBAS  

Prof.Dr.Yasin Aktay

Prof.Dr.Saffet Köse

Prof.Dr.Şinasi Gündüz

M.Beşir Eryarsoy

Prof.Dr.Ahmet Ağırakça

Prof.Dr.Tahsin Görgün

Prof.Dr.İbrahim Sarmış

Prof.Dr.Sönmez Kutlu

Prof.Dr.Hayri Kırbaşoğlu

Muhammed Abid Cabiri

M.Muhtar eş-Şankiti

Dr.Muhammed Ammara

"SÖMÜRGECİLİĞİN KEŞİF YOLU" ORYANTALİZMİN KLASİK SOSYOLOJİYE ETKİLERİ
05/02/2010 - 17:07

VİDEOLAR  

Şehid Seyyid Kutub belgeseli (Video)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (1)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (2)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (3)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (4)

"Gelenek ve Modernite arasında İslam" Ebubekir Sifil - R.İhsan Eliaçık (5)

 
 
Künye Günün Haberleri Sitene Ekle Ana Sayfa Yap Üye Ol Üye Girişi İletişim

Copyright © 2009 FİKRİ BEYAN
Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır.
İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz